Miksi olin niin tyhmä, että menin heti aamusta etsimään netistä omaa graduaihettani läheltä liippaavia tutkimuksia, ja niitä löydettyäni (kummankin löytämäni tutkimuksen olemassaolon olin tiedostanut jo aiemminkin, etteivät ne minulle minään yllätyksenä tulleet) aloinkin kuvitella, että niissä on jo varmaan tutkittukin se, mitä minä tässä yritän tutkia. Vaikka ne ovat aika vanhoja (10-20 vuotta sitten tehtyjä), ja niiden lähestymistapa aiheeseen ei ole täysin sama. Eikä sillä edes liene mitään väliä, vaikka samaa aihetta tutkittaisiinkin, jos on kuitenkin hieman eri teorioita, eri menetelmiä, eri tutkimusajankohta yms. Mutta silti sain vaan kehiteltyä asiasta itselleni jonkun typerän ahdistuksen ja pyörittelen mielessäni niiden tutkimusten olemassaoloa. Yritänkö minä sabotoida omaa graduntekoani kehittämällä itselleni olemattomia ongelmia jotka estävät keskittymiseni olennaiseen, eli gradun valmiiksi saattamiseen??