Nyt alkaa viimeinkin pikku hiljaa tulla huono omatunto siitä, etten tee mitään hyödyllistä. On melkein kuukausi gradun palauttamisesta, jonka olen viettänyt ihan keveästi töitä hakematta. Toisaalta ainakin kaksi viikkoa gradun palautuksen jälkeen meni gradun palautuksesta syntyneessä ihmeahdistuksessa ja stressatessa sitä ehtivätkö kaikki opintosuoritukset opintorekisteriin ynnä muuta sellaista. Mutta nyt on jo puolitoista viikkoa kulunut ihan vaan löysäillessä. Tosin olen siinä löysäilyn välissä saanut siivotuksi tämän kämpän, joka olikin ihan järkyttävässä sotkussa, kun maaliskuun luin intensiivisesti tenttiin ja tein gradua, enkä tehnyt juuri mitään asunnon siisteyden suhteen.

Nyt olisi aika ottaa itseään niskasta kiinni muidenkin asioiden suhteen. Gradu pitäisi viedä kansitettavaksi. Haluan siitä itselleni kappaleen kirjahyllyyn ja vanhemmilleni pitää myös kansittaa yksi kappale. Pitää käydä varmaan työkkärissäkin selvittämässä noita työttömän raha-asioita. En ole koskaan ennen ollut työtön, joten olen ihan pihalla niistä jutuista. Olen enää alle viikon opiskelija, sitten työtön. Huimaa. Ja sitten pitäisi hakea töitä. Tänään kävin katselemassa netissä paikkoja. En löytänyt oikein mitään sellaista mihin olisin oikein pätevä, minkä hakuehdot täyttäisin hyvin. Kun ei ole juuri työkokemusta, ei sellaisia paikkoja varmaan juuri olekaan. On kai vaan haettava jokaista paikkaa, joka on edes vähän sinne päin ja toivottava parasta.

Huomenna pääsen vihdoin kampaajalle. Hiukseni ovat kyllä tosiaan kampaajan käsittelyn tarpeessa. Latvat ovat olleet jo jonkin aikaa aika haperot. Kuivat ja elottomat. Olen viimeksi värjännyt hiukseni joulukuun alussa. Juurikasvua siis on. Ja paljon. Minulla on itseasiassa juurikasvu x2. Ensin on omanvärinen juurikasvu, sitten pätkä punertavaa väriä ja sitten loput hiukset ovat ruskeat. Joulukuussa värjäsin nimittäin hiukset punaisella, joka olikin vähän vaaleampi kuin entinen ruskea sävy, eikä se tarttunut muualle kuin juureen. Kolmivärisyydestä huolimatta hiukset näyttävät yllättävän siedettäviltä. Juurikasvu ei korostu kuin tietynlaisessa valossa. Mutta nyt alkaa olla kyllä aika saada uusi väri hiuksiin. Olen kitkutellut tänne asti juurikasvuineni, koska hiusten värjäys on sellainen asia, josta pystyy säästämään. Olen tällä hetkellä varsin peeaa, joten rahoilla on muutakin käyttöä kuin hiusten värjäys.

On tästä persaukisuudesta ollut itse asiassa hyötyäkin. Ennen en hirveämmin ajatellut mihin rahani käytän, kun sitä oli kuitenkin riittävästi ruoan, pesuaineiden, meikkien yms. välttämättömän ostoon, vaatteiden ja levyjen ostoon sekä ravintoloissa, kahviloissa ja elokuvissa käyntiin. Nyt on ollut pakko miettiä mitä minä oikeasti tarvitsen. Ei ole voinut ostaa paitaa vain siksi, että se on ihan kiva. Köyhäily on siis ihan opettavaista ja laittaa ajattelemaan asioita vähän eri näkökulmasta. Mutta olisin silti onnellinen, jos ei tarvitsisi köyhäillä ihan näin kovasti. Ostoslistalle on kertynyt esim. monia levyjä ja deeveedeitä jotka haluaisin ostaa sitten kun oon rikas (eli sitten kun minulla on töitä, rikkaus on suhteellista, minulle 1000 euroakin kuussa olisi valtava määrä rahaa).

Ai niin, en sitten onneksi flunssaantunut lisää. Tänään olen ollut itse asiassa melko terve, ja pääsin suunnitelmien mukaan kahville ja synttäreille. Mutta heräsin kyllä taas aamuyöstä siihen, että oli ihan järkyttävän kylmä. Sellaista ei yleensä terveenä tapahdu. Eli joko olen tai en ole tulossa kipeäksi..