Kenen joukoissa seisot?
Kenen lippua kannat?
Ei synny rakkautta
ilman oikeutta.
Ei synny oikeutta
ilman taistelua.
Ei taistelua
ilman yhteistä rintamaa.

lauletaan KOM-teatterin levyllä Porvari nukkuu huonosti (julkaistu alunperin vuonna 1971). Kappale löytyy uudempana versiona youtubesta. Itse tykkään ehkä enemmän vuoden 1971 vihaisen totisesta uhosta, mutta ihan kelpo versio tämäkin. Vapun kunniaksi on ihan kivaa vapauttaa pieni sisäinen kaappikommunistinsa ja kuunnella työläisten juhlaan ehdottomasti kuuluvia työväenlauluja.

Minun piti mennä tänään työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi, mutta posti ei tuonutkaan aamulla tutkintotodistustani, joka minun piti tänään saada. Ja ilmeisesti työkkäriin pitäisi olla se todistus mukaan. Yritin soitella meidän laitokselle (tai no, ei se enää ole meidän laitos, nyyh) mutta en saanut ketään kiinni. Toivottavasti tässä nyt ei ole mitään erityistä ongelmaa. Jos posti on vaan hidas. Mutta, nyt ei voi muuta kuin odotella keskiviikkoon ja toivoa, että tutkintotodistus kolahtaa aamulla postilaatikosta.

Taidan syödä tippaleivän ja ruveta sitten siivoamaan. Vietetään kavereiden kanssa vappua miun luona, joten voisi ehkä vähän luoda siistimpää juhlatunnelmaa. Nyt olisi vielä noin kolme tuntia aikaa siivota. Onneksi minulla ei tällä kertaa ole tiskivuorta!! Ei ole siis (vielä) mikään kiire. Olen huomannut, että onnistun tällaisissa kylääntulosiivousjutuissa jotenkin aina toimimaan niin, että minulle lopulta tulee kiire.

Kivaa vappua kaikille!